torsdag 19 mars 2009

Ådalen -31 all over again?

Jag undrar vad borgarna egentligen vill göra med försvaret. Är slopandet av värnplikten bara det första steget mot en yrkesarmé?
Yrkesarméer är en farlig företeelse. Militärkupper, skott mot demonstranter - tänk er Göteborgskravallerna fast med soldater istället för poliser. Snart är vi tillbaka i Ådalen 1931.
Jo, tänk att jag tog upp det uttjatade exemplet. Trots att det var så länge sedan är det fortfarande aktuellt.

En soldat i en yrkesarmé är mer benägen att lyda en order som strider mot lag eller allmän moral. Inte nog med att han kan bestraffas för ordervägran, han får även sin försörjning från militären. Alla har vi väl svårt att säga emot chefen.
En värnpliktig står däremot inte i en så kraftig beroendeställning gentemot militären. Han vet att om si eller så många månader är han tillbaka på sin skola eller sitt vanliga jobb. Om någon beordrar honom att skjuta mot demonstranter skulle han nog svara "Är du full eller?". Jag vet inte vad straffet för ordervägran är, men det är nog lättare att ta om man har en försörjning efteråt.

Jag är för allmän värnplikt. Jag vill bara att den verkligen ska vara allmän. Ingen skillnad mellan män och kvinnor. Alla mönstrar. En av världens mest fruktade arméer, den israeliska (man kan tycka vad man vill om Israel och deras politik, men armén är inte kattskit) har allmän värnplikt. Och medge, om Sverige skulle invaderas så skulle väl försvaret av landet fungera bättre om majoriteten av befolkningen kunde grundläggande strategi och vapenhantering.
Eller?

Läs mer i Aftonbladet och DN.