onsdag 11 mars 2009

Kan man hälla Stopp&Väx på barn?

Enligt vad jag har hört så växer barn mest på sommaren. Det gäller inte min unge. Av någon anledning så börjar han ta extra fart redan vid jul och drar iväg ganska ordentligt under ett halvår. Den stora nackdelen; kläder.
Man lägger inte märke till om barnen växer under sommaren på samma sätt. Det mest använda klädesplagget är ju shorts. Men vintertid....
Helt plötsligt inser man att man har sett sonens fotknölar kika fram under byxbenskanten ganska länge. Och en dag hör man: "Mamma, jag får inte igen byxorna!". Efter att ha gått igenom lådan med byxor så upptäcker jag till min fasa att grabben har fyra byxor som passar. Ska man dessutom ta bort de plagg som inte är alldeles hela så återstår två. En ekvation som inte går ihop med att det tar tio dagar mellan tvättiderna.
Efter en snabb genomgång av ekonomin, där man hoppas på att sjukersättningen kommer innan fakturan från postorderföretaget, så shoppar man loss ordentligt. Två par byxor och ett gäng strumpor. Då kommer nästa glada överraskning. Skostorleken.
Storlek 39 har passerats med råge. Vinterskorna får ett misstänksamt ögonkast. Jo, de passar nog resten av vintern. OM vi inte får en köldknäpp som kräver tjocksockor.
Jag är åtminstone tacksam över att han har fått så stora fötter att han inte kan stjäla mina gymnastikskor längre. Ett tag funderade jag på om jag skulle behöva skaffa rosa skor med små hjärtan på för att få ha dem ifred.
Jag vill att min son ska växa upp och bli lång och ståtlig. Jag bara önskar att kläderna kunde växa med honom.